Skocz do zawartości

Węzły księżycowe - jakie lekcje mamy do przerobienia?


Luna

Polecane posty

Tekst z "Astrologia głębi" autorstwa Tracy Marks:

"Oś węzłów Księżyca w kosmogramie urodzeniowym jest co najmniej równie ważna jak każda z
planet, szczególnie w odniesieniu do naszego rozwoju psychicznego i duchowego. Węzeł
południowy odzwierciedla wzorce zachowania przeniesione z przeszłości, najprawdopodobniej z
wczesnego dzieciństwa i przeszłych wcieleń. Wiążą się one z naszym instynktem przetrwania i
poczuciem tożsamości, są jednak mało elastyczne i często stają się źródłem wewnętrznych
przymusów. Wzorce te mogą również ujawniać nasze mocne punkty i wrodzone talenty, którymi
chętnie się posługujemy. Z kolei węzeł północny wyznacza nam nowe ścieżki rozwoju, sposoby
auto-ekspresji i cele życia oraz określa postawy i wzorce zachowania, dzięki którym możemy
zaspokoić swoje głębokie potrzeby oraz otworzyć się na doświadczenia wewnętrznej jedności i
integracji.
Oś węzłów jest osią, a nie dwoma oddzielnymi, nie powiązanymi ze sobą punktami przestrzeni.
Węzły funkcjonują we wzajemnej relacji i możemy odnieść z nich największe korzyści wówczas, gdy
będziemy świadomie używać energii węzła południowego we współdziałaniu z północnym i dla
wyrażenia jego potrzeb. Niezależnie od tego, w jakich znakach i domach leżą nasze węzły,
powinniśmy przepracować wzorce zachowania związane z węzłem południowym, rozbudzić węzeł
północny i nauczyć się wyrażać je obydwa w harmonijnym związku ze sobą. W zależności od
konkretnego kosmogramu jedno z tych zadań może się okazać ważniejsze od pozostałych. Jeśli na
przykład mamy węzeł południowy w koniunkcji z jakąś planetą lub planetami, przede wszystkim
powinniśmy się skupić na przepracowaniu zagadnień związanych z tym węzłem, bez tego bowiem
nie będziemy potrafili wyrażać naszego węzła północnego i zintegrować osi. Planeta położona na

węźle północnym może nam zapewniać automatyczne dostrojenie do energii naszych zadań
życiowych, w takim przypadku jednak musimy zwrócić uwagę na to, by wyrażać pozytywne, a nie negatywne
strony znaku i domu, w którym ten węzeł się znajduje. Jeśli na przykład mamy ascendent w
Wadze (ewentualnie w Skorpionie lub w Pannie), wówczas znaki rozmieszczone są w domach
naszego kosmogramu w porządku odwrotnym do naturalnego. Jeśli przy tym węzeł południowy
znajduje się w Byku w ósmym domu, a północny w Skorpionie w drugim domu, albo też jeden z
węzłów jest w koniunkcji z władcą drugiego (np. południowy węzeł w Wadze, a północny w
Baranie w koniunkcji z Wenus), przede wszystkim powinniśmy się zająć integracją przeciwstawnych
energii.
Zanim przejdziemy do szczegółowego omówienia znaczenia obu węzłów oraz procesu integracji
osi, przede wszystkim wyjaśnijmy sobie dokładnie, czym są węzły z astronomicznego punktu
widzenia. Są to punkty przestrzeni, w których orbita Księżyca przecina się z eklip-tyką ziemską.
Węzeł południowy to miejsce, w którym Księżyc przechodzi z szerokości ekliptycznej północnej na
południową; węzeł północny znajduje się w punkcie jego przejścia z szerokości południowej na
północną. W chwili gdy Księżyc znajduje się w koniunkcji z jednym z węzłów, jego szerokość
ekliptyczna wynosi O stopni. Węzły przesuwają się ruchem retrogradującym z przybliżoną
prędkością 3 minut kątowych dziennie, czyli przechodzą przez jeden znak w ciągu 19 miesięcy, a
przez cały zodiak w ciągu 18 i pół roku. Rzeczywiste pozycje węzłów (true nodes, w odróżnieniu
od średnich pozycji -mean nodes, które są przybliżonymi pozycjami podawanymi w niektórych
efemerydach i które mogą się różnić od rzeczywistych nawet o 3 stopnie) mogą wędrować w obie
strony, dominuje jednak ruch retrogradujący. Toteż gdy węzeł znajduje się w pobliżu O stopni
jakiegoś znaku, oznacza to, że zbliża się do poprzedniego znaku, i ten
poprzedni znak może być bardziej przydatny w interpretacji niż znak, w którym węzeł
faktycznie się znajduje. Na przykład węzeł położony na 0° 10' Ryb zabarwiony jest energią
zarówno Ryb, jak iWodnika, podczas gdy węzeł na 29° 40' Wodnika zdecydowanie ma charakter
Wodnika. Zaćmienia zdarzają się, gdy nów lub pełnia przypada w zasięgu do 10-12 stopni od
jednego z węzłów. Dlatego ludzie urodzeni w dniu zaćmienia mają Słońce i Księżyc w koniunkcji z
węzłami.
Znaki naszego horoskopu, w których znajdują się węzły, określają, jak wyrażamy ich energię, a
domy - gdzie ją wyrażamy. Czynnikiem często przeoczanym przy interpretacji węzłów jest pozycja
ich władców, czyli władców znaków, w których węzły są położone. Pozycja władcy w domu i znaku
jest dodatkowym wskaźnikiem, pomocnym w określeniu dziedziny, w której najlepiej wykorzystać
energię węzła. Na przykład osoba, która ma węzeł północny w Wadze w piątym domu, może
odnaleźć satysfakcję w zajmowaniu się dziećmi albo w twórczych, artystycznych
poszukiwaniach. Jeśli ponadto Wenus, władczyni Wagi, leży w Rybach w dziesiątym domu, może to
wskazywać na karierę zawodową związaną ze sztuką albo na profesjonalną pracę z dziećmi. Gdyby
natomiast Wenus w tym kosmogramie wschodziła w Bliźniętach, taka osoba mogłaby wykorzystywać
swoje zamiłowanie do zabawy oraz talenty twórcze i estetyczne, angażując się fizycznie i
emocjonalnie w kontakty z innymi ludźmi.
Ponieważ często nazywamy węzły Księżyca po prostu „węzłami", zapominamy, że inne planety
także mają węzły i że węzły zaznaczane w kosmogramie należą do Księżyca. Dlatego też możemy
sobie nie uświadamiać, jak bardzo ich znaczenie łączy się z tą planetą. Skoro Księżyc w
kosmogramie symbolizuje macierzyństwo i opiekę, jego węzły będą oznaczać macierzyństwo na
bardziej uniwersalnym poziomie. Pokazują one, w jaki sposób możemy się do-stroić do
duchowych sił ewolucji, które nas prowadzą, i gdzie powinniśmy szukać uniwersalnego
pokarmu w postaci wiecznych, przenikających wszechświat energii, które możemy wchłaniać
i przetwarzać. Węzeł północny jest bramą do przeszłości i do poprzednich źródeł duchowego
pokarmu. Węzeł południowy wskazuje naszą przyszłość i wkraczające w nasze życie odżywcze
energie, zdolne nasycić nowe wcielenie nas samych.

Lekcje dla osi Baran-Waga
Lekcja 1. Jedynie wówczas, gdy posiadamy siebie, możemy rzeczywiście spotkać się z
drugim człowiekiem nie zatracając przy tym własnej osobowości. Tylko poznanie własnych
pragnień, uczuć i potrzeb oraz ich asertywne wyrażanie pozwoli nam tworzyć związki, które nie
będą się składały z dwóch niekompletnych osób usiłujących odnaleźć dopełnienie siebie w
zjednoczeniu z drugą osobą, lecz z dwojga kompletnych ludzi połączonych więzią, która mieści w
sobie ich indywidualne osobowości, jest od nich jednak większa. Tylko wtedy gdy poznamy
własne potrzeby i pragnienia i weźmiemy na siebie odpowiedzialność za ich zaspokajanie,
będziemy potrafili dostroić się do głębokich potrzeb innych ludzi i reagować na nie w
konstruktywny sposób. Nawet jeśli z pozoru nie będziemy postępować zgodnie z ich
pragnieniami, zaspokoimy i wzmocnimy te części ich psychiki, które poszukują prawdziwego
wsparcia, integracji i rozwoju. Może nie zawsze będziemy w ten sposób zyskiwać aprobatę i
miłość ze strony ego tej osoby, ale tym drożsi staniemy się przez to jej wyższemu Ja.
Lekcja 2. Pozostając w zgodzie ze sobą jednocześnie pozostajemy w zgodzie z innymi, gdyż
obiektywizm i świadomość zbiorowa kryją się w najgłębszych i najbardziej subiektywnych
warstwach naszego wnętrza. Gdy docieramy do tego poziomu naszej psychiki, który zarazem
jest kanałem łączącym nas z innymi, stajemy się „Ja, które zawiera w sobie My"; potrzeby i
uczucia innych stają się równie ważne jak nasze. „Ja, które zawiera w sobie My" to podstawa do
zbudowania „My, które zawiera w sobie Ja" - partnerstwa, w którym potrzeby obu indywidualności
są cenione i zaspokajane w równym stopniu. Zastępując postawy „ja wygrywam/ty
przegrywasz" lub „ty wygrywasz/ja przegrywam" filozofią „ja wygrywam/ty wygrywasz", uczymy
się negocjować metody zaspokajania najbardziej podstawowych potrzeb obu zaanga-i żowanych
w związek stron. Jeśli dobro partnera stanie się dla nas równie ważne jak własne, prawdopodobnie
odkryjemy, że ta druga osoba, gdy poczuje się doceniona i szanowana, także zechce zaspokajać nasze
potrzeby i pragnienia. Zamiast zatracać siebie dla zdobycia drugiej osoby lub budować własną
osobowość czyimś kosztem, uczymy się odnajdywać nasze prawdziwe „ja" i zaspokajać je w obrębie
związku.
Lekcja 3. Gdy zaakceptujemy konieczność popadania w konflikty ze sobą i z innymi, mając
przy tym na celu osiągnięcie pokoju, stajemy się zdolni do tworzenia harmonii wewnątrz siebie
oraz w związku, który wówczas staje się aktywny i dynamiczny. Jeśli unikamy konfliktów, by
zachować pozorny spokój, nasze życie upodabnia się do nieruchomej kałuży i znikają z niego
wszystkie autentyczne relacje. Z kolei nieustanne stwarzanie konfliktów także odbywa się kosztem
rzeczywistego kontaktu z drugą osobą. Chwilowy gniew i stres nie może zniszczyć prawdziwego
pokoju, gdyż jest on w stanie znieść konfrontację i przekroczyć konflikt. Jest to spokój oceanu
podczas sztormu, kojący, choć dynamiczny i pełen uczuć, żywy i witalny, obdarzony mocnym
centrum.
Lekcja 4. Zanim zaczniemy coś robić, powinniśmy się zastanowić nad alternatywnymi sposobami
działania oraz nad potrzebami i uczuciami swoimi i innych. Czas poświęcony na refleksję pozwoli
nam później podjąć wyważone, kooperujące działanie, które nie będzie nas alienować od innych ani
prowadzić do frustracji, lecz da nam poczucie zaspokojenia. Natura Barana znajduje swoje najgłębsze
spełnienie przez włączenie w siebie cech Wagi. Nasza gotowość do działania pośród różnych alternatyw
i punktów widzenia, nawet jeśli oznacza ryzyko podjęcia decyzji, która może okazać się błędna albo
wywołać niezadowolenie innych, pozwoli nam rozładować napięcie wywołane przez konflikt
sprzecznych ze sobą możliwości, przywracając równowagę i harmonię.
Oś węzłów Baran-Waga
W dzieciństwie wpajano mi przekonanie, że powinnam zaspokajać oczekiwania innych, żeby mnie
lubili i żeby nie przeszkadzała im moja obecność. Gdy zaczęłam być sobą, poczułam, że mam więcej
do ofiarowania. Liv Ullmann
Oddawanie się nie jest nic warte, jeśli się siebie nie posiada. Można dawać tylko to, co się ma.
Albert Camus
Wyjść naprzeciw drugiemu, a jednocześnie nie ugiąć się to jedno z najtrudniejszych zadań na świecie.
Większość z nas tego nie potrafi, toteż stosuje najrozmaitsze uniki. Merle Shain
Istnieje związek, którego nie możemy zerwać: jest to związek z samym sobą. Kenneth Wydro
Zagubiona w dziesiątkach alternatyw, niezdolna wybrać jednej ścieżki w miejscu, gdzie krzyżuje się ich
tak wiele, siedzę nieruchomo całymi godzinami, zastanawiając się nad każdą rysującą się przede
mną możliwością, poszukując najdrobniejszych choćby przesłanek, które pozwoliłyby mi dokonać
najwłaściwszego wyboru. (...) Ale gdy nie mogę znaleźć żadnych wskazówek, gdy odpowiedzi są
nieznane albo pozostają poza moim zasięgiem, a każda decyzja zależy od innej, która z kolei zależy od
tej pierwszej, wiem, że przyczyną paraliżu, który mnie unieruchomił na tym rozdrożu, nie jest brak
danych, lecz brak determinacji, by dokonać wyboru i konsekwentnie trzymać się raz powziętej
decyzji. (...) Gdyż sens tego, co teraz zrobię, nie leży w słuszności mojego wyboru, lecz w samym akcie
zdecydowania się na konsekwentne działanie, jedną osobę, jedną ścieżkę. Żadna ścieżka u początku
nie ukazuje swego końca. Grunt musi zostać przygotowany, owoc musi dojrzeć, a ja w moim zdobywaniu
wewnętrznych Everestów muszę przejść jedną ścieżkę do końca, by odkryć, że pot i zmagania
wspinaczki nadają każdemu wyborowi więcej sensu niż dni, miesiące i lata spędzone na wybieraniu
najwłaściwszej decyzji. Trący Marks (z nie opublikowanego rękopisuyl Passing ofClouds)
Najważniejsze sprawy: właściwe relacje między sobą a innymi
Konflikty wewnętrzne: subiektywizm a obiektywizm działanie a refleksja konflikt a harmonia
Słowa-klucze: odwaga do miłości
aktywne partnerstwo żywy, dynamiczny pokój wyważone,
kooperujące działanie refleksja w działaniu niezależność w
związkach
Lekcje dla osi Byk-Skorpion
Lekcja 1. W im większym stopniu posiadamy siebie i im lepiej potrafimy obdarzać siebie, tym
mniejsza jest nasza potrzeba zawłaszczania innych i oczekiwanie, że będą nam coś dawali. Inni ludzie
nie mogą wypełnić próżni w naszym poczuciu własnej wartości; jeśli sami nie potrafimy dostarczać
sobie szacunku, wsparcia i aprobaty, nie otrzymamy ich także z zewnątrz. Świadomość własnych
zasobów, umiejętność ich cenienia i używania, a także obdarzania innych pozwoli nam wnosić w
związki wkład naszej wewnętrznej mocy i pozbyć się pragnienia, by to inni wzmacniali nas.
Rozwijając swoje poczucie własnej wartości i samowystarczalności stajemy się bardziej
ugruntowani i zdolni do skutecznego funkcjonowania w fizycznym świecie; gdy odnajdziemy swe
prawdziwe wartości i zaczniemy żyć w zgodzie z nimi, będziemy mogli używać własnej siły dla dobra
innych, nie zaś po to, by zaspokajać własne potrzeby przez kontrolę czy manipulację innymi. Jeśli
posiadamy siebie i stoimy pewnie na własnym terenie, łatwiej nam zdobyć się na poddanie emocjonalne
i seksualne, gdyż nie musimy się obawiać, że zatracimy siebie w intensywnym zjednoczeniu z
drugą osobą. Rozwinięcie wewnętrznego poczucia bezpieczeństwa pozwala nam podjąć ryzyko
ostatecznej zatraty siebie, śmierci minionych wzorców oraz zachowań i doświadczyć transformacji na
najgłębszym poziomie.
Lekcja 2. Przez integrację fizycznej zmysłowości Byka z namiętną seksualnością Skorpiona
możemy poznać wszechogarniającą seksualność, która pozwala nam odnaleźć pełne
zaspokojenie na poziomie cielesnym i jednocześnie afirmować wewnętrzne wartości.
Doświadczenia seksualne wzmacniają nasz szacunek do siebie iinnych, a zarazem umożliwiają
pełne poddanie i osiągnięcie satysfakcji na wszystkich poziomach - emocjonalnym, duchowym i
fizycznym.
Lekcja 3. Intensywność i pasja Skorpiona nie musi prowadzić ani do nadmiernego folgowania
sobie, ani do frustrującej ascezy. Można nad nimi zapanować i wykorzystać je w konkretnych,
praktycznych działaniach, a także użyć do wzmacniania ducha i fizycznego ciała. Energia, która
może zniszczyć nas samych i innych, może także stać się dobroczynna; skanalizowana przez
konkretne fizyczne zadania i doświadczenia, może budować, zamiast burzyć. Zdolność do transformacji,
sublimacji i kanalizowania namiętności może wzmocnić nasze poczucie własnej wartości i
wewnętrzną siłę oraz umożliwić intensywną, konkretną produktywność w świecie.
Lekcja 4. W naszym systemie wartości, ustalonym przez Byka, musi znaleźć się dostarczona
przez Skorpiona świadomość tego, co w życiu najistotniejsze. Skorpion sprawia, że dostrajamy się do
wszystkiego, co wzmacnia naszą witalność, i rezonuje z naszymi podstawowymi energiami. Wejście
w kontakt ze swoją wewnętrzną siłą umożliwia nam osiągnięcie głębokiej, wymiernej satysfakcji. Gdy
wiemy, co jest dla nas naprawdę ważne, możemy eliminować z życia wszystkie nieistotne rzeczy,
pozostawiając jedynie esencję. Byk jest niewzruszony i skoro już zdobędzie podstawową
świadomość Skorpiona oraz nauczy się od niego eliminowania tego, co zbędne, umożliwi nam trzymanie
się siebie - wierność naszym najwyższym wartościom i determinację, by nadać im realny,
konkretny wymiar.
*** *******************************************************
Oś węzłów Byk-Skorpion
Nazywam neurotykiem każdego, Kto używa swego potencjału, By
manipulować innymi, Zamiast rozwijać siebie.
Kontroluje wszystko, popada w szaleństwo władzy A tam, gdzie nie jest zdolny
Oprzeć się na sobie,
Wykorzystuje przyjaciół i krewnych. Fritz Perls
Odwaga to zdolność porzucania tego, co znane i bezpieczne. Roiło May Chciałbym, byś spojrzał na
swoje apetyty i rozsądek jak na dwóch gości, którzy przybyli do ciebie z wizytą. Sądzę, że nie
wyróżniałbyś jednego z nich kosztem drugiego; gdyż ten, kto bardziej zważa na jednego, traci miłość i
zaufanie obydwu. Kahlil Gibran
Najważniejsze sprawy: własne pragnienia
wewnętrzna siła zmysłowość i seksualność pieniądze i dobra
osobiste używanie zasobów własnych i należących
do innych, siła woli
Konflikty wewnętrzne: stabilność a intensywność
akumulacja a eliminacja
folgowanie sobie a asceza
trzymanie a porzucanie
Słowa-klucze: posiadanie siebie
transformacja pragnień konstruktywna wola ustabilizowana
intensywność ugruntowane namiętności siła wewnętrzna i jej
wymierne efekty
********************************************************
Lekcje dla osi Bliźnięta-Strzelec
Lekcja 1. Nasza filozofia życiowa, system przekonań i poczucie celowości przyobleką się w
konkretną formę, jeśli będziemy je wyrażać świadomie i aktywnie w codziennych kontaktach ze
światem poprzez nasze komunikaty, zachowanie i podejmowane działania. Jeśli zamiast ogłaszać
światu nasze przekonania tonem kaznodziei, zaczniemy je wprowadzać w życie, tym samym
będziemy mogli je testować i doskonalić, tworząc na ich podstawie praktyczny system wartości i filozofię
życiową, które przetrwają okresy napięć i zmian.
Lekcja 2. W każdej chwili możemy poszerzać swoją świadomość i poczucie sensu pozostając
świadomymi swojej wyjątkowości i nie tracąc z oczu dalekosiężnych perspektyw i celów. Jeśli
będziemy wyrażać swe przekonania w działaniu i zachowamy jednolitą perspektywę, otworzymy
sobie drogę do głębokiego spełnienia w codziennym życiu, a także będziemy podnosić na duchu i
inspirować ludzi dokoła nas.
Wielość i jedność mogą współistnieć. Jeśli nie zatracimy poczucia znaczenia i celu, a
podejmowane przez nas wybory będą konsekwentnie odzwierciedlać to znaczenie, zapewnimy sobie
przez to różnorodność i stymulację, która nie będzie rozpraszać naszej energii, lecz ją skupiać.
Niezależnie od tego, czy pragniemy zdobyć miłość, wsparcie, wzajemność, szacunek do siebie czy
integrację ciała, ducha i umysłu, we wszystkich tych dziedzinach życia możemy dokonywać
wyborów i angażować się w różnorodne doświadczenia, które zaspokoją naszą potrzebę
urozmaicenia, wolności i nowości, a jednocześnie będą nas zbliżać do osiągnięcia celów.
Lekcja 3. Poszukując wiedzy dla samej wiedzy gromadzimy informacje, które być może są
interesujące, lecz nie mają wpływu na jakość naszego życia albo nie prowadzą do celu, w który
wierzymy. Wiedza może służyć zarówno destruktywnym, jak i konstruktywnym celom. Zajmując się
filozofią dla samej filozofii możemy odkryć wiele fascynujących poglądów, których jednak nie
będziemy potrafili zastosować w codziennym życiu. W rezultacie, choć nasze horyzonty będą się rozszerzać,
własne życie może się nam wydawać jałowe i bezsensowne.
Musimy zwrócić uwagę na związek między celem a środkami. Musimy zapytać siebie: Dlaczego
właściwie poszukuję wiedzy i zrozumienia i jak mogę posługiwać się nimi dla poprawy jakości życia
mojego i innych ludzi?
Lekcja 4. Gdy nieustannie szukamy na zewnątrz tego, czego nam brakuje, możemy stać się
wiecznymi poszukiwaczami, ale nigdy tego nie znaleźć. Nasze poszukiwania nigdy się nie zakończą,
jeśli skupimy na nich całą energię i nie pozwolimy sobie na to, by się zatrzymać, doświadczyć w pełni
obecnej chwili i znaleźć. To, czego szukamy, być może nie znajduje się daleko ani w przyszłości, lecz
istnieje już teraz, w naszym otoczeniu. Tylko wówczas, gdy nauczymy się odnajdywać i przeżywać
sens zawarty w każdej chwili naszego życia, uda nam się podnieść jego jakość i stać się tymi, którzy
znajdują.
Oś węzłów Bliźnięta-Strzelec
Przeżyliśmy coś, lecz umknął nam sens tego przeżycia. Annę Morrow Lindbergh
W pewnej chwili być może uświadomimy sobie, że to, czego wszędzie szukaliśmy, to koń, na którym
przez cały czas jedziemy. Harvey Cox Mamy do dyspozycji tysiące potencjalnych możliwości i dopóki
nie weźmiemy ich pod kontrolę, by służyły nam na naszej drodze, będą bardziej przypominały demony,
(...) niż anielskich posłańców pełni życia. Maurice Friedman Zamiast dopasowywać fakty do
aspiracji, muszę nauczyć moje aspiracje, by się podporządkowywały faktom. Thomas Huxley
Wiele razy miałem ochotę przestać mówić i odkryć, w co naprawdę wierzę. Walter Lippman Nie
ustaniemy w poszukiwaniach, A kresem naszych wszelkich poszukiwań Będzie dojście do punktu
wyjścia I poznanie tego miejsca po raz pierwszy.* T.S. Eliot Pragnienie, by stać się wszystkim i
zawrzeć w sobie wszystko, nie pozwala mi osiągnąć żadnego konkretnego celu. Ale gdy zjadam
wszystkie ciastka z patery, odwiedzam wszystkich znajomych po kolei, czytam każdą książkę, która
mnie interesuje, i włączam wszystko, co wiem, w pisany rozdział, moje ciało i umysł dławią się od
nadmiaru. (...) Próbuję teraz posortować surowy materiał mojego życia, określić wagę poszczególnych
doświadczeń, ustalić priorytety i usunąć końcówkę listy, tak jak redaktor skraca artykuł, wiedząc, że
to, co odrzuca, jest mniej istotne od tego, co pozostaje. (...) Muszę znaleźć w życiu czas na odczucie
sensu wszystkich rzeczy, które są dla mnie ważne. Muszę znaleźć we własnym wnętrzu przestrzeń,
gdzie będą mogły się gromadzić uczucia i objawienia przenikające przez zatłoczona powierzchnię, tak
by z całego pstrokatego spektrum zebranych przeze mnie idei i emocji pozostały jedynie dwa lub trzy
nasycone, intensywne odcienie, nie zaś szaleńczo wirujący tęczowy krąg, zmieniający się w biel, z
której nic nie wynika. Trący Marks (z nie opublikowanego rękopisu /ł Passing of Clouds)
Najważniejsze sprawy:
wolność, pęd do przodu, ekspansja relacje z innymi nauka i
komunikacja stymulacja umysłowa
Konflikty wewnętrzne:
wiedza a zrozumienie logika a intuicja konkret a
abstrakcja środki a cele różnorodność a jedność
teraźniejszość a przyszłość tu i teraz a to, co odległe
Słowa-klucze:
Tłum. Krzysztof Boczkowski
wszechstronne cele praktyczna mądrość różnorodność pełna znaczeń poszerzona teraźniejszość
szerzenie mądrości natchnione rozumowanie celowe kontakty
**********************************************************
Lekcje dla osi Rak-Koziorożec
Lekcja 1. Koziorożec, który w imię samowystarczalności zaprzecza swoim potrzebom i tłumi
uczucia, osłabia swą siłę i wzbudza w sobie poczucie niedosytu emocjonalnego; może stać się ono
paliwem dla kompulsywnych prób zaspokojenia ambicji i zdobycia uznania. Tylko wtedy gdy
pozwolimy sobie odczuć nasze prawdziwe potrzeby, możemy mieć nadzieję na ich zaspokojenie;
jedynie przez dopuszczenie do siebie uczuć możemy zaznać emocjonalnego spełnienia. Jeśli zaakceptujemy
własną wrażliwość, pragnienia, uczucia, potrzebę wsparcia i wspierania innych,
przekonamy się, że pod naszą wrażliwością kryje się wewnętrzna siła. Mury obronne Koziorożca od
środka mają miękką wyściółkę Raka, którego wrażliwość kryje w sobie mocną konstrukcję
Koziorożca.
Lekcja 2. Jeśli chcemy kierować własnym życiem i przyjąć odpowiedzialność za siebie, musimy
najpierw porzucić żądania, jakie stawialiśmy rodzicom czy osobom pełniącym emocjonalne funkcje
naszych rodziców, i nauczyć się opiekować sobą. Rozwijając umiejętność troszczenia się o nasze
wewnętrzne dziecko, ucząc się dbać o jego potrzeby i uczucia, uczymy się zarazem odpowiednio
reagować na potrzeby innych, przy zachowaniu szacunku dla ich autonomii, i obdarzać ich nie po to,
by pośrednio zaspokajać własne potrzeby, a tym samym tworzyć uzależnienia.
Lekcja 3. Ucząc się troszczyć się o siebie w sytuacjach, gdy zewnętrzne wsparcie jest
nieosiągalne, powinniśmy zarazem nauczyć się czerpać wsparcie z zewnątrz wtedy, gdy jest to
możliwe, nie przywiązywać się zaś do ludzi i doświadczeń, które nie dostarczają nam wzmacniającego
pokarmu. Uporczywe próby picia z pustej studni nie zaspokoją naszego pragnienia;
musimy się odwrócić od pustych studni i poszukać pełnych.
Musimy także nauczyć się odróżniać miłość i troskę od głodu i tęsknoty. Związki z ludźmi,
którzy pozostawiają nas z uczuciem głodu i wyczerpania, nie są wzmacniające; studnie tych ludzi są
puste. Z kamiennego serca nie da się wycisnąć wody. Ludzie, którzy potrafią kochać, dawać i
wspierać, nie wzbudzają w nas głodu i tęsknoty. Przebywając w ich towarzystwie czujemy się ogrzani,
nasyceni i pełni.
Lekcja 4. Dyscyplina, kontrola i wyczucie granic Koziorożca mogą nam pomóc skutecznie
kanalizować energie Raka i zaspokajać jego potrzeby. Możemy rozwinąć w sobie wewnętrzny
system sterowania i nauczyć się współistnieć z naszymi najgłębszymi potrzebami emocjonalnymi,
zamiast je tłumić czy folgować im nadmiernie. Opieka nad naszym wewnętrznym dzieckiem powinna
przypominać hodowanie rośliny, którą należy podlewać i chronić przed chwastami; musimy je
karmić, dyscyplinować, a czasami ograniczać i ostro powstrzymywać, tak by rosło zdrowe i silne.
Poczucie granic Koziorożca pozwala nam chronić ikonstruktywnie wyrażać opiekuńczy potencjał
Raka. Dawanie ma sens tylko wtedy, gdy potrafimy wyznaczyć własne granice i działać selektywnie,
zwracając uwagę na to, by obdarzać ludzi, którzy na nas nie pasożytują, wodpowiednich momentach i
we właściwy sposób.
Lekcja 5. Potrzeba ciepła, rodziny i emocjonalnego wsparcia uRaka nie musi pozostawać w
konflikcie ze społecznymi dążeniami i ambicjami Koziorożca. Możemy wytyczyć sobie takie
zawodowe cele, które będą uwzględniały nasze osobiste uczucia i potrzeby. Jeśli stworzymy sobie
rodzinę złożoną z kolegów z pracy, która zapewni nam ciepło i bezpieczeństwo emocjonalne, oraz jeśli
będziemy odnosić się do całego świata z troską i uczuciem, tym samym zaznamy emocjonalnej
satysfakcji w pracy, a także zwiększymy swoje szansę na sukces zawodowy.
*********************************************************
Oś węzłów Rak-Koziorożec
Całkowite poświęcenie dla rodziny i całkowite poświęcenie dla kariery jest możliwe, ale męczące.
Muriel Fox
Jeśli nie będziesz ostrożny, zaczniesz do kogoś należeć. Autor nieznany Ich miłość jest (...) albo zbyt
napięta, albo zbyt rozlazła. Louise Bogan Najlepszą ochroną, która da ci większe bezpieczeństwo niż
jakakolwiek broń, jest umiejętność wzbudzania zaufania w innych. Merle Shain Każdy, kto
przyjmuje odpowiedzialność za dobro innej osoby, wystawia się na demoralizujące pokusy, które są
nieodłączne od władzy. Troska, nawet jeśli wynika z najgłębszego uczucia, wkrótce w subtelny
sposób zmienia swój charakter i zamiast ofiarowywać to, o co prosi uzależniona od nas osoba, zaczynamy
jej narzucać to, co - naszym zdaniem -powinna dostawać. Sheldon Kopp
Mój pokój przypomina czerwiec, Jest ciepły, ze szczelnie zaciągniętymi
zasłonami,
Ale moje serce szlocha z zimna
Jak bezdomne dziecko. Sara Teasdale
Najważniejsze sprawy: bezpieczeństwo i ochrona
wycofanie się i odwrót budowanie fundamentów ustanowienie
granic rodzicielstwo wsparcie zewnętrzne i wewnętrzne
Konflikty wewnętrzne: dziecko a rodzic
życie zawodowe a życie osobiste
zależność a samowystarczalność
opieka a dyscyplina zaangażowanie a dystans wrażliwość
a niewrażliwość
Słowa-klucze: dyscyplina wynikająca z troski
siła emocjonalna
siła wrażliwości
umiejętność troszczenia się o siebie ciepłe relacje ze światem
ciepło kontrolowane opiekuńcze zobowiązania ustabilizowane
emocje receptywna siła
****************************************************
*****
Lekcje dla osi Lew-Wodnik
Lekcja 1. Gdy pozostajemy w kontakcie z własnym sercem, nasze ego opiera się na mocnych
fundamentach i pozwala ujawnić naszą zdolność do miłości. Oświetleni wewnętrznym światłem,
nie musimy zaspokajać swojej potrzeby bezpieczeństwa kosztem innych, lecz wciągamy wszystkich
dokoła w krąg naszego ciepła i pozwalamy im także świecić.
Im lepiej jesteśmy podłączeni do potężnych energii wewnątrz i dokoła nas, im bardziej
czujemy się zjednoczeni ze światem, tym skuteczniej potrafimy działać z poziomu osobistej woli
czy ego, dostrajając się do nieświadomości zbiorowej i energii całej ludzkości. •
Zamiast starać się przekroczyć i zatracić własne ego poświęcając się dla innych albo zaspokajać
jego potrzeby bez względu na dobro innych, możemy otworzyć serce i rozszerzyć swoje poczucie
tożsamości tak, by włączyć w nie cały wielki świat, z którego będziemy mogli czerpać energię i
jednocześnie bez ograniczeń dawać z siebie.
Lekcja 2. Zaangażowanie w postępowe działania nie wystarczy, by zaspokoić naszą potrzebę
humanitaryzmu, jeśli nie otworzymy przy tym serca na ludzkość. Powinniśmy wprowadzać własne
ideały w czyn, wyrażać je na co dzień w związkach z przyjaciółmi i grupami społecznymi, a także
przez działania polityczne albo służbę dla społeczeństwa. Próby narzucenia zmian innym ludziom i
społeczeństwu będą bezskuteczne, jeśli sami nie wykażemy chęci, by się otworzyć izmienić. Środki i
cele łączą się ze sobą; nasz wkład w dobro ludzkości okaże się o wiele bardziej znaczący i
konstruktywny, jeśli sami będziemy promieniować energią miłości, zamiast przyjmować postawę
wyższości i usiłować uczynić z innych ludzi takimi, jakimi sami nie potrafimy się stać.
Lekcja 3. Zamiast izolować się we własnym świecie albo popadać w drugą skrajność i angażować
się bez reszty w działania grupowe, zatracając własną osobowość w większej całości (lub też używać
grupy dla umacniania własnego ego), powinniśmy poszukać drogi życiowej, która mogłaby
jednocześnie zaspokoić nasze indywidualne potrzeby oraz potrzeby grupy. Czego my sami
pragniemy? Jakie są pragnienia i potrzeby grupy jako zbiorowości? W jakich punktach te dwa
rodzaje potrzeb się pokrywają? Jeśli je odnajdziemy, będziemy mogli skierować na nie energię i
osiągnąć osobistą satysfakcję, jednocześnie aktywnie angażując się w działania grupowe i czyniąc
swój wkład dla zbiorowości.
Gdzie możemy znaleźć wspólne obszary zainteresowań dla indywidualności Lwa i grupowej
świadomości Wodnika? Musimy wypracować sobie drogę, na której będziemy mogli poczynić
osobisty, twórczy wkład do społeczeństwa, odkryć sposoby auto-ekspresji i wyrażania swoich
zdolności przywódczych w zgodzie z dobrem zbiorowości. W ten sposób będziemy mogli
zaspokajać własną potrzebę mistrzostwa i uznania przyczyniając się do osiągnięcia celów, które
przynoszą pożytek innym.
************************************************
Oś węzłów Lew-Wodnik
Codziennie rano wstaję rozdarty między pragnieniem, by udoskonalić albo zbawić świat, a chęcią,
by się nim cieszyć i napawać. E.B. White Prawdziwa równość może oznaczać jedynie prawo do
indywidualnej kreatywności. Milton Erickson
Na dłuższą metę najlepszą rzeczą, jaką możemy uczynić dla bliźnich, jest odnalezienie w sobie
wewnętrznej siły. Roiło May Po głębokim przemyśleniu I szczegółowym rozważeniu Wszystkich
pięknych planów naprawy świata, które tutaj przedstawiono,
Nie widzę żadnej przyczyny, By kryć, że jedyny
Projekt z odrobiną sensu to mój własny. Thomas Love Peacock Wyzwól siebie! (...) Nikt tego za
ciebie nie zrobi. Henry Miller Nie należałam do paczki na Pinckney Avenue. Mieszkałam z nimi
przez rok, ale wcześnie odchodziłam od stołu i czytałam w swoim pokoju, gdy oni bawili się na dole.
Co jest ze mną nie tak? - zastanawiałam się w desperacji. Dlaczego zawsze muszę się trzymać z
boku? Dlaczego nie potrafię dobrze się czuć w ich towarzystwie? Dlaczego jestem czarną owcą,
albatrosem, motylem bez jednego skrzydła? (...) Teraz, w wiele lat później, z niedowierzaniem
wspominam cierpienie, które przeżywałam sądząc, że coś jest ze mną nie tak, bo nie potrafię się
zaadaptować, podczas gdy w gruncie rzeczy mój błąd polegał na tym, że wybrałam niewłaściwą
grupę. Spotkałam nowych przyjaciół w dniu, gdy przestałam potrząsać kikutem martwego skrzydła
w stronę okolicznych drapieżników i dumnie rozpostarłam zdrowe żółto-czerwone skrzydło. Inne
motyle z jednym skrzydłem powitały mnie radośnie. (...) Wtedy uświadomiłam sobie, że nie mogę
pasować wszędzie, a jednocześnie należeć do siebie. Trący Marks (z nie opublikowanego rękopisu
>I Passing of Clouds}
Najważniejsze sprawy:
odkrycie wzajemnych zależności z innymi indywidualność i
kreatywność ekspresja idealizmu używanie woli z miłością
Konflikty wewnętrzne:
serce a umysł
własna wola a wola uniwersalna
ja a zbiorowość
miłość do konkretnej osoby a miłość uniwersalna
Słowa-klucze: humanitaryzm przepełniony miłością
natchnione reformy zaufanie społeczne ciepła
przyjaźń osobista prawda twórczy wkład
* * * * * * * * * * * * * * * *
Lekcje dla osi Panna-Ryby
Lekcja 1. Najważniejsza lekcja osi Panna-Ryby dotyczy umiejętności nasycania codziennych,
praktycznych obowiązków inspiracją i wyobraźnią. Pragniemy, by nasza praca służyła innym w
znaczący sposób, byśmy mogli wypełniać dzięki niej swoje ideały i wprowadzać w życie własne
wizje. Możemy posługiwać się wyobraźnią, by dostrzec nie zauważone wcześniej możliwości rozwoju,
spełnienia i służby w codziennym życiu, a także przewidywać swoje przyszłe działania i ćwiczyć się w
umiejętnościach, które chcielibyśmy zacząć wykorzystywać. Możemy przerzucić most między naszą
duchowością a rzeczywistością fizyczną, ucząc się dostrzegać okazje do wyrażania empatii i wprowadzania
w życie naszych ideałów w konkretnych, codziennych sytuacjach i relacjach z innymi ludźmi.
Lekcja 2. Współczucie okazywane bez żadnej selekcji wyczerpuje nas i zniechęca; krytyczna
dyskryminacja Panny bez empatii i troski Ryb często prowadzi do emocjonalnego niezaspokojenia i
uwikłania się w sieć błahych obowiązków. Powinniśmy rozwinąć w sobie dyskryminującą empatię i
wrażliwość, nauczyć się, komu i jak dawać (a także jak, kiedy i od kogo przyjmować), by chronić
swoją studnię przed wyschnięciem, zachowując jednocześnie zdolność do miłości i służenia innym.
Lekcja 3. Umiejętność selekcji, która cechuje Pannę, pozwala zachować i afirmować naszą
autonomię; empatia Ryb daje nam doświadczenie jedności i otwartości. Integrując Pannę i Ryby
stajemy się zdolni do stworzenia trwałej równowagi między otwartością a zamknięciem,
zjednoczeniem a separacją. Musimy od czasu do czasu zamykać się jak kwiat, odpocząć i naładować
siły, by potem móc znów się otworzyć. W miarę jak coraz lepiej opanowujemy ten proces otwie-
rania się i zamykania, zaczynamy osiągać wewnętrzną spójność, dzięki której możemy zachować
autonomię w związkach i doświadczać jedności z innymi bez zatracania siebie.
Lekcja 4. Ograniczeni z jednej strony perfekcjonizmem Panny, a z drugiej idealizmem Ryb,
z trudem radzimy sobie ze świadomością własnych braków. Powinniśmy zaakceptować to, że
jesteśmy w doskonały sposób niedoskonali. Gdy wykorzystamy empatię Ryb i chęć samodoskonalenia
Panny dla własnego rozwoju, odkryjemy, że możemy przekroczyć własne
ograniczenia jedynie przez akceptację siebie i konstruktywny krytycyzm, jaki płynie z miłości.
Jeśli chcemy rozwinąć w sobie umiejętność uzdrawiania innych, musimy najpierw uzdrowić
siebie i przyjąć holistyczny punkt widzenia, według którego ciało, umysł i dusza są ze sobą
nierozdzielnie powiązane. Pozytywne myślenie i wizualizacje pomogą nam uleczyć ciało, a zkolei pełna
miłości troska o ciało pozwoli nam oczyścić energię i zainspirować umysł.
**********************************************************
Oś węzłów Panna-Ryby
Tam, gdzie brak miłości, praca staje się substytutem. Tam, gdzie brak pracy, miłość staje się
narkotykiem. Alice Lyttens
Nie wierz (...) że (..) zamknięcie się w klasztorze jest drogą do doskonałości. Uciekając od świata
narazisz się na upadek z nieba na ziemię. Tymczasem ja, pozostając wśród rzeczy ziemskich, będę
mógł bezpiecznie wznieść serce do niebios. Coluccio Salutati Zamiast ustawiać innych na swoich
miejscach, postaw siebie na ich miejscu.
Autor nieznany
Twoja transcendencja to za mało
By być żywą kobietą.
By nie zatracić się w innym człowieku,
Trzeba wewnętrznej spójności. Mary Black Crouch
Można
Zawrzeć cały świat w jednym ścisłym planie.
Trzeba tylko wyciągnąć z niego esencję i dorzucić słowo
Które przetrwa, pocieszy, podtrzyma człowieka. May Sarton
Gdy tworzę obraz siebie takiej, jaką chciałabym być, i skupiam się na nim
nieustannie, zwiększam w sobie moc do zrealizowania tej wizji. Wyrazistość
intencji i wyobrażeń tworzy wewnętrzną intensywność, która pomaga nadać konkretny kształt moim
pragnieniom.
Ale czasami wzór, który stworzyłam, nie zgadza się ze wzorem mojego życia; nitki przecinają się pod
dziwnymi kątami; obraz wychodzi krzywo; i gdy gobelin zostanie już utkany i wystawiony na pokaz,
przekonuję się, że nie ma on nic wspólnego z kierunkiem rozwoju, który powoli, niedostrzegalnie
wyłaniał się z mojej podświadomości.
Gdy zaczynam tkać, nie wiem jeszcze, czego najbardziej pragnę i potrzebuję. Widzę jedynie wzory,
które mój świadomy umysł potrafi rozpoznać, oparte na wcześniejszej wiedzy i doświadczeniach. Nie
potrafię wyobrazić sobie tego, czego nigdy nie poznałam.
Jest więc niezmiernie ważne, bym umiała wybrać możliwości, które współgrają z najgłębszymi
pokładami mojej psychiki, a które objawiają mi się w snach albo w przebłyskach intuicji. Można je
rozpoznać po tym, że zawsze towarzyszy im rzadko odczuwana, lecz absolutna pewność, która nie
dopuszcza żadnych wątpliwości. A jeśli te wizje po spełnieniu okażą się ślepym zaułkiem, być może to
także jest częścią wzoru i nie dokończony dramat w jednym akcie rozwiąże się w następnej scenie
innego gobelinu. Trący Marks (z nie publikowanego rękopisu A Passing ofClouds)
Najważniejsze sprawy: związek miedzy ciałem a umysłem
służba introwersja i wycofanie
perfekcjonizm i idealizm
pokora, skromność i kompleks niższości czystość
Konflikty wewnętrzne:
umysł a ciało
ziemia a niebo
część a całość
autonomia a jedność
analiza a synteza
Słowa-klucze:
selektywne współczucie
zastosowanie wyobraźni
płynna organizacja
podstawowa służba służba bez wysiłku
ugruntowana duchowość
realistyczna wiara
samodoskonalenie
kontrolowana otwartość
holistyczna praca
praktyczny idealizm
natchniona skuteczność
krytyka pełna miłości"

  • Lubię! 1
Link do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do rozmowy

Możesz zacząć pisać teraz i zarejestrować się później. Jeśli posiadasz konto, zaloguj się.

Gość
Odpowiedz...

×   Wklejony jako tekst z formatowaniem.   Wklej jako zwykły tekst

  Maksymalna ilość emotikon wynosi 75.

×   Twój link będzie automatycznie osadzony.   Wyświetlać jako link

×   Twoja poprzednia zawartość została przywrócona.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz wkleić zdjęć bezpośrednio. Prześlij lub wstaw obrazy z adresu URL.

×
×
  • Utwórz nowe...